Jak wybrać odpowiednie targi?

 

Posiadasz firmę i nie wiesz jak ją rozpracować ? Jak wprowadzić ją na inny level? Może odpowiednim wyjście będzie wystawienie firmy na targach. Tylko tutaj pojawia się pytanie, jakie targi wybrać? Wbrew pozorom wybór odpowiednich targów nie jest prosty. Należy pamiętać, że targi to kosztowana sprawa, dlatego dobranie odpowiednich jest takie ważne. Nikt nie chce narazić siebie na straty oraz niepotrzebne koszta, poniesione przez zła decyzję.

Jakie targi będą dla nas odpowiednie?

Musimy pamiętać, że każdorazowe wystawienie firmy na targach łączy się z kosztami. A jak wiadomo każda inwestycja, nawet ta, musi przynieść zamierzone zyski. W przypadku uczestnictwa na takich imprezach korzyści są różne: finansowe, wizerunkowe, związane z relacjami z klientem. Musimy zadać sobie pytanie – jakie cele my chcemy osiągnąć.
Proces, dzięki któremu wybierzemy odpowiednie targi dla naszej firmy, możemy przedstawić w czterech krokach:

  • postawienie celów firmie oraz zrozumienie rynku,
  •  pozyskanie opinie od obecnych oraz potencjalnych klientów,
  • przeanalizowanie organizowanych targów,
  • analiza zebranych informacje i podjęcie ostatecznej decyzji.

Krok 1: Postawienie celów firmie oraz zrozumienie rynku.

Proces dobrania odpowiednich targów zaczyna się od: zrozumienia rynku, naszych produktów i usług, celów oraz strategii marketingowych. Dzięki temu zapewnimy sobie podstawy i obierzemy właściwy kierunek działania, a co dalej za tym idzie – będziemy w stanie wybrać odpowiednie wydarzenie, które pozwoli osiągnąć nam cel naszej firmy. Pierwszy krok jest najważniejszym, ponieważ jeżeli na tym etapie nie określimy odpowiednio wyżej wymienionych zagadnień, reszta procesu zostanie błędnie przeprowadzona.
Najważniejsza to orientować się w trendach rynku. Nowicjusze w danej branży potrzebują informacji apropo rynku i produktu, aby komunikować się z działem marketingu czy sprzedaży. Te działy decydują zazwyczaj o tym, jakie produkty czy usługi powinny pojawić się na targach. Źródłem, w którym znajdziemy informacje o trendach rynkowych, są publikacje branżowe, Internet, raporty, a najważniejsze nasz własny dział sprzedaży, zarządzania produktu i marketingu.
Wesprzeć można się również kadrą zarządzającą, która przedstawi nam strategię firmy. Kadra ds. marketingu także będzie pomocna w tej sprawie, ona powinna dostarczyć nam większość potrzebnych informacji. Możemy również porozmawiać, ze sprzedawcami, którzy wiedzą co, dzieją się na rynku i na jakie targi jeżdżą klienci.

 

Krok 2: Pozyskanie opinie od obecnych oraz potencjalnych klientów.

Przeprowadzenie badań pozwoli nam zrozumieć potrzeby naszych obecnych i przyszłych klientów oraz ich zainteresowanie targami. Dobra komunikacja z biorcą jest ważnym elementem, kiedy chcemy zbudować swoją markę. Klienci powiedzą nam czy są zainteresowani naszym produktem. Pozwoli to nam zobrazować czy potencjalny klient będzie chętny na kupno produktu. Powie nam to również jakie jest prawdopodobieństwo, że nasze stoisko na targach będzie odwiedzane, a co za tym idzie czy udało się nam trafić do grupy docelowej.
Warto wziąć pod uwagę to czy wielkość naszej grupy docelowej jest odpowiednia, aby wziąć udział w takim przedsięwzięciu jak targi. Jako firma mamy możliwość reklamowania naszego stoiska przed wydarzeniem oraz w czasie jego trwania. Wiele firm stosuje różnego rodzaju techniki, aby przyciągnąć potencjalnego klienta do jego stoiska.

Krok 3: Przeanalizowanie organizowanych targów.

Większość firm zaczyna swoją przygodę z targami od tego kroku, przez co pomijają dwa pierwsze, a co za tym idzie najważniejsze kroki. Ten etap pozwoli nam stworzyć mapę wydarzeń, dzięki której dokonamy analizy kierunku, w którym powinniśmy iść. Krok 1 i 2 pomogą nam dokonać ostatecznej decyzji.
Bierzemy pod uwagę wszystkie targi, które dotyczą stricte naszej branży. Listy targów zazwyczaj podają informację o miejscu oraz dacie wydarzenia, krótko opisują targi, podają, ile wystawców brało udział w poprzedniej edycji. Indeksowane są na kilka sposobów: alfabetycznie, chronologicznie, geograficznie, dzięki temu łatwiej będzie nam znaleźć interesujące nas targi. Krok ten wymaga od nas skupienia, trzeźwego myślenia, aby uzyskać pełen obraz organizowanych imprez.

Krok 4: Analiza zebranych informacje i podjęcie ostatecznej decyzji.

Gdy uda się nam dobrze przeprowadzić trzy pierwsze kroki, możemy przechodzić do ostatniego, czyli analizy oraz decyzji. Mówi się, że ostatni krok jest krytyczny i powinniśmy tu zadać sobie pytania:

  • Czy targi to dobry pomysł? Czy wielkość grupy docelowej jest wystarczająca do osiągnięcia założonych celów marketingowych?
  • Ile powinniśmy zainwestować, aby konkurować z innymi wystawcami na danych targach?
  • Jaką strategię obrać podczas targów?
  • Jakie są nasze realistyczne cele udziału w targach?

Kiedy odpowiemy sobie na te pytania oraz uporządkujemy wszystkie wyżej wymienione punkty, podjęcie decyzji będzie łatwiejsze. Jeżeli nasza decyzja będzie pozytywna, musimy zmierzyć się z kolejnym krokiem, czyli organizacją.

Leave a Reply