Najpopularniejsze rodzaje eventów

Słowo anglojęczyczne „event”, które często używamy w branży marketingowej weszło już także do naszej mowy potocznej — jednak jest ono dosyć nieprecyzyjne. Dlatego podczas rozmowy z klientem najlepiej użyć dookreślenia, dzięki któremu będziemy wiedzieli, o jaki właśnie rodzaj eventu chodzi. Warto więc znać te wyrażenia, aby w przyszłości nie doszło do nieporozumień.

Czym jest event?

Zacznijmy może od początku. Wyjaśnimy sobie znaczenia słowa „event”. Samo w sobie zawiera definicję. Tłumacząc na polski jest to wydarzenie, które jest zaplanowane i zorganizowane dla danej grupy. Wydarzenie to jest planowane na konkretny czas oraz miejsce, posiada cel i czas trwania, przebieg, jak i skutki. Jako ciekawostkę napiszę, że najstarszą definicję eventu stworzyli Donald Getz i J.J. Goldblatt na początku lat dziewięćdziesiątych dwudziestego wieku. Słowo to opisali jako coś unikatowego, wyjątkowego czy wykraczającego ponad codzienne doświadczenia. Getz dodał też, że jest to „rekreacyjne, kulturalne lub społeczne doświadczenie”.

rodzaje eventów - Eventomi Warszawa eventy

Rodzaje eventów

Eventy możemy podzielić na wiele kategorii. Składają się na to na przykład wydarzenia kulturalne, rozrywkowe, sportowe, ugoszczeniowe…i wiele, wiele więcej. Rodzaj eventu jest ważną informacją dla klienta, ponieważ koszty takich imprez (które, nawiasem mówiąc, mogą być całkiem wysokie) są właśnie uzależnione od ich typu. Musisz więc dowiedzieć się, jaki cel i skutek chcą osiągnąć poprzez zorganizowane eventy. Poniżej wymienię więc te najpopularniejsze.

Eventy Biznesowe

Wydarzenia te często nazywamy „buisness events”. Eventy tego typu służą przede wszystkim poprawie wizerunku przedsiębiorstwa. Podczas ich trwania poprawia się relacje z kontrahentami, zacieśnia się relacje z pracownikami. Firmy prezentują także swoje oferty, zazwyczaj jest to szansa na duże akcje marketingowe. Jednak głównym założeniem takich eventów jest prezentacja przedsiębiorstwa jako respektowanego i profesjonalnego, które liczy się w swojej branży. Przykładami eventów biznesowych mogą być:
Konferencje – Czyli spotkanie ludzi, aby omówić ważne zagadnienie, wymienić doświadczenia czy prowadzić dyskusję.
Szkolenia – To zorganizowane różne działania, które mają na celu podnoszenie umiejętności, wiedzy i kwalifikacji zawodowych.
Targi – Eventy, które gromadzą kupców oraz sprzedawców w celu zaprezentowaniu bądź sprzedaży produktów, które dana firma produkuje.
Jubileusz – jest to ważna, okrągła rocznica jakiegoś wydarzenia, na którą cześć jest organizowana uroczystość.

rodzaje eventów - Eventomi Warszawa eventy - eventy charaktywne

Eventy charytatywne

Rodzaj ten jest organizowany przez bądź dla agencji charytatywnej. Głównym celem, jak wszyscy wiemy, jest pozyskiwanie środków i wsparcia w danej sprawie, wzbudzenie potrzebnego zainteresowania tematem poruszanym przez agencję. Zazwyczaj takie eventy to na przykład:
Bale charytatywne – Najczęściej zaprasza się osoby dość znane, na przykład polityków czy celebrytów, aby wzbudzić zainteresowanie eventem i zdobyć jak największą ilość środków.
Koncerty – Wygląda to podobnie jak w przypadku bali charytatywnych. Powinniśmy nawiązać kontakt ze znanymi artystami.
Kiermasze – Najprostsza forma zbiórki charytatywnej. Potrzebujemy jedynie atrakcyjnych przedmiotów do sprzedaży.

odzaje eventów - Eventomi Warszawa eventy - eventy motywacyjne

Eventy motywacyjne

Jak możecie się domyślić, eventy takie polegają na zmotywowaniu swoich pracowników do jeszcze większej produktywności i podniesienia efektów swojej pracy. Innym określeniem na to, z którym możemy się spotkać jest „incentive events”. Wydarzenia takie jednak mogą być też organizowane dla naszych współpracowników bądź klientów, jeżeli chcemy nawiązać z nimi silniejsze więzi i równie silną współpracę. Aby event był zaliczony do udanych, powinien odbyć się w jakimś ciekawym, malowniczym miejscu. Kolejnym ważnym punktem jest także zabawa połączona z rywalizacją. Służy temu wymyślanie gier drużynowych, które mogą poprawić pracę w zespole. Nie zapominajcie także o nagrodach. Do tej kategorii możemy zaliczyć wydarzenia takie jak:

Team building – cel to budowanie relacji i poprawa komunikacji
Turystyka motywacyjna – cel to wynagrodzenie najlepszych pracowników.

Eventy specjalne

Jest to ostatni rodzaj z eventów, jaki chce wam przedstawić. Są to imprezy okolicznościowe, odbywające się w sposób spontaniczny bądź akcyjny. Jako event specjalny możemy też uznać akcję promującą jakiś produkt podczas wydarzeń typu: premiery filmu i koncerty. Celem takich eventów jest próba zwrócenia uwagi klientów lub społeczeństwa na rzeczy istotne, co może mieć duże znaczenie i wpłynąć na decyzje życiowe i zakupowe. Eventy specjalne to na przykład:
Happeningi
Flash mob
Spontaniczne zbiórki

Jak widzicie rodzajów eventów jest naprawdę dużo, stąd potrzeba ich dookreślania. Ważne jest również, aby zadać sobie pytanie, jakie potrzeby i cele dany event powinien osiągnąć. Warto pamiętać też o słowach Donald Getza i J.J. Goldblatt’a – „event to coś wykraczającego ponad codzienne doświadczenia”, dlatego wydarzenia te powinny być dla wszystkim czymś wyjątkowym, aby był udany.

Leave a Reply